החרם נמשך

באופן פורמלי בוטל החרם של יש"ע על תוצרת תנובה אבל למעשה הוא נמשך וראש מועצת יש"ע, בנצי ליברמן, בדיון ב"תיק תקשורת" אף מצדיק את החרם. בכך הוא גם מצדיק חרם נגדי על גידולי גוש קטיף ועל תוצרת חקלאית או מעובדת מיהודה ושומרון, גם בארץ וגם בחו"ל. הוא אינו מבין כי נשק החרם כאשר הוא מטעמים פוליטיים אינו אלא חרב פיפיות ו"הכשר" לחרם נגדי. מעתה רבים יגבירו את קניותיהם מ"תנובה" ויחרימו תוצרת מן ההתנחלויות. ההפסד יהיה כולו של המתנחלים.

מודעות פרסומת
סגור לפרסום תגובות והשארת עקבות.

תגובות

  • ז'ק דרידק  ביום דצמבר 4, 2004 בשעה 5:23 pm

    כלומר, אסור להיאבק על העקרונות שלך מכיוון שהצד הנגדי תמיד יוכל להשתמש במאבך שלך להצדקת מאבק-נגדי? לא ברור לי הטיעון הזה. מתי חרם אינו "מטעמים פוליטיים"? יש חרם מטעמים לא-פוליטיים? חרם הוא פוליטי תמיד.

  • ליאור  ביום דצמבר 4, 2004 בשעה 6:42 pm

    דניאל, החרם הוא פסול וחרם נגדי יהיה גם הוא פסול.
    המתנחלים והדתיים שמחרימים את תנובה פוגעים לא רק ברייכמן אלא גם בהרבה מאוד אנשים אחרים, חלק מהחלב של תנובה מקורו בקיבוצים הדתיים, חלק מעובדי תנובה הם דתיים וימנים שדווקא תומכים במתנחלים. מי שיחרים מוצרי התנחלויות יפגע לא רק במתנחלים המתנגדים להתנתקות אלא גם בישראלים רבים אחרים.

    והחמור מכל, מי שיקרא לחרם ישראלי על מוצרי התנחלויות יעודד את החרם הזה באירופה. אני בטוח שכרגיל הקבוצות האנטי ישראליות שם יציגו את החרם הזה כלגיטמציה של מעשיהם. כשמדברים שם על חרם מוצרי התנחלויות בעצם מתכוונים לחרם נגד כלל המוצרים הישראלים. זה מה שקורה בפועל כאשר במדינות כמו דנמרק או שבדיה מעקבים אנשי הועדים סחורות מישראל, התירוץ הוא בדיקה אם מקורן של הסחורות הוא מהתנחלויות אך בפועל מדובר במהלך שנועד לפגוע ביצוא הישראלי כולו.

    הנקודה היא שהכנסת פוליטיקה לעולם העסקים היא פסולה, לרייכמן לא היתה כל זכות לצאת בהתבטאות שתיפגע במאזן של תנובה. הפיתרון היחידי הוא התפטרות שלו ויש לי הרגשה שהסבירות לכך עולה.

  • דני בלוך  ביום דצמבר 4, 2004 בשעה 7:00 pm

    יש חרם צרכנים מהרבה סיבות – הפקעת מחירים, פגיעה בעובדים, כמו בפרשת סופר-פארם וכדומה. זהו חרם לגיטימי. חרם מטעמים פוליטיים במקרה שלנו הוא מסוכן בשעה שאנו, ואני בתוכם, נאבקים נגד ניסיונות להחרים תוצרת ישראל באירופה בגלל האינתיפאדה.
    יש, כמובן, לכל צרכן באופן אינדיבידואלי, לקנות מה שמוצא חן בעיניו ולא לקנות מה שאינו מוצא חן בעיניו. כך יכול לנהוג כל מתנחל כשם שיכול לעשות זאת כל מי שמתנגד להתנחלויות על בסיס אישי בלבד.

  • מרק ק.  ביום דצמבר 4, 2004 בשעה 7:36 pm

    את קריאות ה"שמאל" הישראלי להחרים את תוצרת ההתנחלויות במשך העשר שנים האחרונות?

    וכמובן שצריך לשבח את חופש הביטוי הנפלא שה"שמאל" תומך בו. מה השלב הבא, משטרת ה"שמאל" תגיע להתנחלויות ותאכיל בכח דרך זונדה את המתנחלים במוצרי תנובה? אה כן לרגע שכחתי שבישראל של ה"שמאל" חופש זה משהוא שרק הפלשתינאים זכאים לו. מבחינת אבירי החופש הנאורים והנאצלים נועם פדרמן יכול להרקב בכלא במשך אלף השנים הבאות בלי שיוגש נגדו כתב אישום כי הרי הוא מתנחל ומתנחלים כידוע הם לא בני אדם (או לפחות נחותים מהפלשתינאים).

  • אילן  ביום דצמבר 4, 2004 בשעה 10:30 pm

    מרק,רק כדי להבין יותר טוב את מה שכתבת: מה זה שמאל בלי מרכאות, מפלגת שינוי?

  • דרור  ביום דצמבר 4, 2004 בשעה 11:13 pm

    לפני שנתיים הלכתי עם ידידה לשעבר – בחורה עם בעיות ריסון עצמי קלות – למסעדה ירושלמית.
    הציעו לנו יין, וכשהיא מצאה שמדובר בתוצרת השטחים, התריסה בקול גדול – "אנחנו לא קונים מהתנחלויות".
    זה כמובן טפשי וחסר טקט לצאת בהצהרות כאלה באמצע מסעדה ירושלמית, ועוד לתקוף את המלצרית חסרת האונים. לא רוצה לקנות, אל תקנה, וגם אל תעשה הפגנות אינפנטיליות איפה שלא מתאים.

    התנגדות פוליטית למתנחלים רחוקה מרחק רב מלהיות צידוק לחרם וניסיו ןלייבש אותם כלכלית. זה שהם חושבים אחרת – והם באמת מאמינים שככה הם מצילים את המדינה – זו לא סיבה להרעיב אותם. אפשר לתחם את הויכוח הפוליטי ולא לתת לו להפוך להווית החיים עצמם.

    את החרם תשמרו לעניינים מוסריים, לא פוליטיים.

    ואגב, החרם האירופי על תוצרת השטחים הוא מוצדק הרבה יותר, משום שהם (טוענים ש) הם עושים זאת מטעמים מוסריים, וזה דווקא מקובל עלי הרבה יותר.

  • ל.א  ביום דצמבר 4, 2004 בשעה 11:28 pm

    טפשי לתקוף את המלצרית, אבל אין סיבה לא להעביר דרכה את המסר לבעלי המסעדה. אני לא יודע מה הטעם שלך בבחורות ובטקט – אני מקווה שאתה כן – אבל מדובר באקט פוליטי לגיטימי, ויתרה מזאת: מי שסבור שקיום ההתנחלויות פוגע בבטחונו, אמור להסיק שעידודן באמצעות צריכת תוצרתן הוא גול עצמי, סוג של התאבדות, בקטן. מה גם שכפי שאתה אמור ללדעת, אתה מסבסד אאותם קשות בעל כורחך, באמצעות תקציב המדינה. אז לא מגיע לך כצרכן רגע של אוטונ8מיה?

    כל זה נכון גם לגבי מי שסבור ההפך. דיבורים זה מאוד יפה, אבל המבחן מגיע ברגע שהיד משלחת לארנק. מבחן המעשים. המתנחלים עמדו בו, חברתך עמדה בו, אתה נשאר בדיבורים.

    אגב, ציינת שלא עושים כאלה דברים באמצע מסעדה *ירושלמית*. מה ניתן להסיק מכך? שבשינקין היית מתנהג אחרת? האמת, ייתכן מאוד. ככה נראה היום השמאל. אני מקווה בשביל אותה חברה שזו היתה פגישתכם האחרונה.

  • ליאור  ביום דצמבר 5, 2004 בשעה 12:09 am

    אין חרם אירופאי "מוסרי" על מוצרים מהשטחים, יש חרם אירופאי שקט על מוצרים ישראלים ואפילו על חברות בבעלות יהודית(!). זהו חרם מסוכן לאירופאים לא פחות מלישראלים הוא מוסרי בערך כמו ליל הבדולח. הוא מתבצע בארצות כמו בריטניה שחייליה הרגו בשנתיים האחרונות יותר אזרחים ערבים מאשר מדינת ישראל בכל שנות קיומה, אם זהו מוסר אז הוא בהחלט נישגב ממני.

    ישראל מייצאת לאירופה רק 12% מכלל היצוא שלה ומייבאת 50% מהיבוא מאירופה. מי שיפגע מחרם כזה תהיה אירופה ולא ישראל, וזה עוד לפני שדיברנו על היהודים ותומכי ישראל בארצות הברית. איש עסקים נבון ירחק מחרמות, זאת הסיבה שדווקא אל פאיד הערבי לא הסכים להחרים מוצרים ישראלים בהארודס וכך שבר את החרם הבריטי. הוא הבין שהנזק שיגרם לו גדול על התועלת.

    עוד לקח קשה למדו הדרום אפריקאים, ישראל סגרה את הנציגות הכלכלית שלה שם לאחר שהיצוא הישראלי אליה הצתמצם. אנשי העסקים הדרום אפריקאים בכו לממשלה על ההון שהם יפסידו, ממשלת דרום אפריקה שהיא אולי המדינה הכי אנטי ישראלית מחוץ לעולם המוסלמי עשתה סאלטות באוויר. ד"א הזמינה את החכ"ים הישראלים לוועידה אצלם ודאגה להכריז על חילופי משלחות עסקים.

  • דרור  ביום דצמבר 5, 2004 בשעה 12:57 am

    ל.א.
    לא טענתי שזה לא לגיטימי. זה רק לא נכון. המסר הרי לא יעבור לבעלי המסעדה, אבל הביקור שם יכול להפוך לסכסוך גלוי ואדיוטי עם איזה סועד-מתנחל. אמרתי, לא רוצה לקנות, אל תקנה. ההפגנה היא האווילית.
    ואני דווקא לא רוצה לנצל את האוטונומיה שלי כדי להרעיב את מי שדעתם הפוליטית שונה משלי. זה פסול בעיני. השמאל אמנם טיפח שנאה תהומית למתנחלים, ובעיני זו תופעה איומה ומזיקה. אז בתור שמאלני אני חושב שהם אחי, אפילו שהם טועים טעות מסוכנת להחריד.
    ומה הטיעון הטפשי והדמגוגי על זה שהמתנחלים וחברתי עמדו במבחן המעשה? אני טוען שהמעשה הזה מוטעה. מה הייתי אמור לעשות כדי לעמוד באיזה מבחן?

    ולא, גם בשינקין לא הייתי את עושה את זה. אבל בירושלים, מה אפשר לעשות, זה אפילו עוד יותר מטומטם. וכן, זו היתה אחת מפגישתנו האחרונות, תודה על התעניינותך.

    וליאור – לכן ציינתי, שהטעם הרשמי לחרם האירופאי דווקא מקובל עלי כסיבה לחרם. מה לעשות, ישראל בשטחים היא מדינה כובשת, כוחנית, אכזרית, גזענית ומתעלמת מזכויות-אדם. אני לא נכנס לסיבות האמיתיות של ההחלטה או לדרכי יישומה. ותודה על ההרצאה הדרום אפריקנית.

  • דרור  ביום דצמבר 5, 2004 בשעה 1:03 am

    מי שדר בבית זכוכית, שלא יזרוק אבנים.
    אז כן, אידיאולוגיות מצטלמות יפה, אבל מה לעשות, אם אתה רוצה להיות פרקטי, יותר טוב שלא תעשה חרמות כאשר אתה עצמך נלחם נגד חרמות אחרים. (אל תשכח שהחרם החזיק מעמד חצי שעה).

    שנאת מתנחלים, אגב, גם היא counter-productive. יש לי הרגשה עמומה שלו השמאל היה מפגין קצת יותר רגישות ואמפתיה למתנחלים שיאלצו לעזוב את בתיהם, כל התהליך היה טיפה יותר קל. אבל כאשר השמאלנים חוגגים על הריסות הבתים העתידיות של המתנחלים, ברור שאלה מקצינים את עמדותיהם ואת מאבקם.
    יותר מזה – בסוף הם יצטרכו לעבור לאיפשהו. לאיפה? לגור בשנות ללא-מתנחלים, שחלקם מצהירים השכם והערב על שנאתם היוקדת. בתור מתנחל, היית רוצה לחזור הביתה?

  • רוני ה.  ביום דצמבר 5, 2004 בשעה 1:46 am

    מתוך ה"גארדיאן" של שבת:

    בית הספר ללימודי המזרח ואפריקה באוניברסיטה של לונדון מארח כנס שפותח קמפיין לניתוק הקשרים עם האוניברסיטאות בישראל, והגברת החרם האקדמי על ישראל.

    http://education.guardian.co.uk/higher/worldwide/story/0,9959,1366286,00.html

  • מרק ק.  ביום דצמבר 5, 2004 בשעה 10:52 am

    ה"שמאל" הוא קבוצת האנשים שמסתובבים באזור רק"ח ושולי מרץ ואין להם שום אג'נדה שמאלנית משותפת עם איזו שהיא מפלגת שמאל בעולם.

    הם בעד שיוויון בין אנשים? לא. פלשתינאים אסור לגרש באדמתם אבל מתנחלים מותר. שיוויון כלכלי מענין אותם? איפה, אין להם זמן להתענין באזרחי ישראל כי הם מבלים את רוב זמנם במחסומים ובביקורים בשטחים. מהבחינה הכלכלית בהחלט יתכן שהם מהווים שמאל אבל פלשתינאי ולא ישראלי. נושאים ירוקים? מישהו שמע אי פעם את אותם אנשים מביעים בכלל דעה על מצב הערפיח בתל-אביב?

    לא, בארץ היום יש רק מפלגת שמאל אחת והיא עם אחד (אם הם עדיין קימים בתור מפלגה) וכמה שאני מתעב את פרץ הוא היחידי היום שמיצג אג'נדה שמאלנית בכנסת.

    ודרך אגב שינוי היא מפלגה ליברלית אם לא ידעת, למרות שאני בטוח שאם לאנשים ברשימות היה כח פוליטי מספיק הם היו מוציאים את החשיבה הליברלית אל מחוץ לחוק אם לא גרוע מזה.

  • ל.א  ביום דצמבר 5, 2004 בשעה 2:26 pm

    תודה גם לך על התעניינותך:)
    דווקא כאיש ארץ ישראל השלמה לשעבר, שנאלץ להתנגד למפעל ההתנחלות – מסיבות מעשיות, מוסריות ובטחוניות – אני מזדהה לחלוטין עם ההפרדה שאתה עושה בין האנשים, וכולנו בני אדם, לבין המעשים. אבל זו דווקא הסיבה מדוע אנחנו חייבים להסתייג מהמעשים במעשים, לא בשנאה לאנשים. המטרה אינה חלילה להרעיב מישהו, לפחות לא המטרה שלי, שכפי שכבר ניתן להבין אינו קונה תוצרת התנחלויות, אלא לא לקחת חלק ולממן מפעל שלא רק שאינו בלתי מוסרי, אלא גם פוגע בטווח הקצר והארוך בי אישית
    .
    אני מתקשה גם להבין את ההפרדה שעשית בתגובתך הראשונה בין חרם מסיבות פוליטיות לחרם מסיבות מוסריות. מי שמנסה להחדיר מוסר לפוליטיקה – וגם כל מוסרי-פרגמטיסט שמנסה להכניס פוליטיקה למוסר – אסור שיעשה אבחנה כזו
    .
    ולבסוף, כירושלמי: מנסיוני, ויכוח עם מתנחל בסיטואציה כזו יכול גם להיות תחילתה של ידידות מופלאה. תתפלא, מתנחלים לא שותים שמאלנים (או שמאלניות) לארוחת ערב, גם אם אותם שמאלנים אינם שותים/ות יינות רמת הגולן. אבל כמובן, זה תלוי בנפשות הפועלות. יודע צדיק וכו'

  • דרור  ביום דצמבר 5, 2004 בשעה 8:01 pm

    אני חושב שיש הבדל בין מימון ממשלתי ובין "מימון" פרטי. המימון הממשלתי הוא העוולה האמיתית, ואין צורך להרחיב בזה.
    המימון הממשלתי הוא זה שבו יש להילחם.
    אבל ברגע שהאנשים נמצאים שם ברשות הממשלה (והעלמת עין ממאחזים לא חוקיים היא "ברשות", לצורך העניין), אין הצדקה להחרימם או להרעיבם – ללא קשר לזה שצריך להילחם במימון הממשלתי לשטחים.

  • ל.א  ביום דצמבר 6, 2004 בשעה 1:12 am

    לא רציני, דרור
    חברתך נלחמה באמצעים שבידיה. במה אתה נלחמת במימון הממשלתי? מה עשית בשביל מדינה, בגבולות הקו הירוק, חוץ מלשלם מס הכנסה שהולך לסבסוד ההתנחלויות?

    להחרימם ולהרעיבם? יהודים רחמו רחמו! העיירה בוערת!! נו באמת, כואב הלב.

    הנה שיר:
    בת עין מערב מערב/ מלאה ילדים מזי רעב.

    לך תעשה שם שבת, תביא איתך חלה. כנראה שהפלסטינים צודקים: היהודים מבינים רק כוח. שכל מזמן אין להם

  • דרור  ביום דצמבר 7, 2004 בשעה 1:19 am

    לפני שאתה בא לנג'ס, תבדוק אם אתה נלחם באופן אקטיבי בכל עוולה שנקרית בדרכך.
    ואני יכול לבקר את חברתי מבלי לנפק לך דו"ח על פעולותי בתוך הקו הירוק או מחוצה לו.

    וכן, כואב הלב על מי שמוחרם בגלל דעותיו. רעב לא כל כך מצחיק אותי באופן עקרוני.

    ועל המשפט האחרון שלך אני חותם.

%d בלוגרים אהבו את זה: