דרעי אינו זכאי לחנינה

 

מוסד החנינה בעולם ובישראל נוצר כמוסד של חסד ורחמים לטיפול במקרים יוצאי דופן שאין המערכת המשפטית יכולה למצוא להם פתרון נאות. מקרים של טעות משפטית שלא ניתן לתקנה בדרך אחרת, מקרים המצדיקים חנינה מטעמי בריאות ומטעמים הומניטריים ובמקרה של מחיקת הרשאה או קלון לאחר ריצוי העונש – מתן הזדמנות לשיקום למי שחזר בו, הוכיח כי השתנה והחנינה תאפשר לו לחיות חיים חדשים.

 

החנינה לא נועדה לצורכי קומבינות פוליטיות והחזרה לחיים ציבוריים למי שהורשע על עבירות שוחד, מרמה, הפרת אמונים והיעדר ניקיון כפיים. האם מישהו יעלה על דעתו לאפשר לאתי אלון מהבנק למסחר לחזור למקצוע הבנקאות לאחר ריצוי עונשה? האם נמחק את העברה לפדופיל כדי שיוכל לחזור ולעבוד בחברת ילדים? האם נרשה לממציא הפלקר לחזור ולבנות? נכון, מי ששילם את חובו וריצה את עונשו ראוי לאפשר לו לחזור ולהשתלב בחברה האזרחית הרגילה, לאחר תקופת ניסיון,אבל לא בכל תפקיד ולא בכל מחיר. יש עברות שבהן ראוי שנגביל את חופש הפעולה של המורשע בתחום העיסוק העתידי בתחום שבה ביצע את העברה.

 

יהיה מי שיטען כי במקרה של נבחר ציבור ישפוט הבוחר אם ראוי שעבריין ישוב לכהן בכהונה ציבורית. אינני בטוח שהדבר נכון, בוודאי לא במקרה של דרעי שציבור בוחריו הפוטנציאלי מצביע כמו עדר לפי מצוות הרבנים וכל עוד איננו מעבירים את בחירת ראשי הערים להכרעת מועצות גדולי התורה וחכמי התורה אין מקום לקצר את תקופת הקלון של דרעי. שהרי בית המשפט העליון כבר קבע:

 

" אנו סבורים, כי החומרה הרבה בה לקו עבירותיו של דרעי, על רקע מעמדו הרם ואורך התקופה שבמהלכה ביצע את עבירותיו, אכן חייבו את הענשתו במאסר ממשי לתקופה לא-מבוטלת. בצדק ציין בית המשפט המחוזי, כי "רום כהונתו של נאשם המקבל שוחד נימוק הוא לחומרה, לא לקולא". דרעי, שהחל לקחת שוחד מעת מינויו כעוזר לשר הפנים, המשיך בכך, לאורך ימים ושנים, גם במהלך כהונותיו הרמות, כמנכ"ל משרד הפנים וכשר הפנים. הבאתו לדין, בעודו מכהן כשר בממשלת ישראל, והרשעתו בלקיחת שוחד, הטביעו חותם קשה על מערכות הציבור בישראל. עד שנחשפה פרשת עבירותיו, נטו הכול לסמוך ולבטוח ששרי ישראל ונושאי-משרות בכירים אחרים במערכות השלטון עושים את שליחותם באמונה. האפשרות כי תת-תרבות השוחד, האופיינית למדינות נחשלות ולמשטרים מושחתים, תפגע במי שנמצא ראוי לשבת על כיסאו של שר, או של מנכ"ל, בישראל, היתה רחוקה מן הדעת. באה פרשתו של דרעי וטפחה על פני כולנו. התופעה שנגלתה לעיני בית המשפט בפרשה זו המחישה היטב, כי גם מי שמוחזקים בעיני רבים כראשי הציבור ומנהיגיו עלולים להיכשל בעבירה הקשה של לקיחת שוחד. אין תמה, שבנסיבות אלו עמד בית המשפט המחוזי על הצורך לגזור על דרעי עונש שיהיה בו כדי להרתיע גם את הרבים; ובדין, לדעתנו, קבע, כי הרתעתם של בעלי עמדות בכירות במעלות השלטון והמינהל הציבורי, מפני ההתפתות ללקיחת שוחד, אינה יכולה להיות מושגת בדברי-אזהרה גרידא, וכי הרתעת אחרים מקרב בעלי השררה, מפני מעשים כאלה, מחייבת להחמיר בעונשיהם של נאשמים כאלה יותר מאשר עם עובדי ציבור מן השורה".

 

ואני מוסיף על דברי בית המשפט העליון כי טוב עשה יו"ר ועדת הבחירות המרכזית, אליעזר ריבלין, שדחה את פנייתו של דרעי על הסף. אני מקווה שכך ינהג כל מי שדרעי יעז לפנות אליו, כולל נשיא המדינה.

 

פורסם לראשונה באתר עבודה שחורה www.blacklabor.org

 

 

 

 

Both comments and trackbacks are currently closed.

תגובות

  • סעדיה  On ספטמבר 14, 2008 at 1:28 pm

    כולם סבורים שפסק דין דרעי שגוי במקרה הטוב ומעוות במקרה הרע.

  • סעדיה  On ספטמבר 14, 2008 at 1:28 pm

    צוקרי = צוקר

  • דני בלוך  On ספטמבר 14, 2008 at 2:14 pm

    רוב הציבור הנאור מסכים עם פסק הדין

  • סעדיה  On ספטמבר 14, 2008 at 2:36 pm

    בזמנו.

    אז מה ?

    נ.ב – איפה מקבלים תעודת נאורות ? גם אני רוצה.

  • דני בלוך  On ספטמבר 14, 2008 at 2:42 pm

    רוב הציבור האמין בחפותו של ברנס. מי שמאמין בחפותו של דרעי אינו שייך לציבור הנאור בעיני

  • יוסי  On ספטמבר 14, 2008 at 3:16 pm

    על פי תוכן דבריך דרעי לא ראוי להיות ראש עיר בכלל – גם לא לאחר שתפוג תקופת הקלון.

    אם כך, בשביל מה להיתפס לעניין הקלון (שממילא יפוג תוך זמן קצר – בעוד 10 חדשים)?

    לעניין ריבלין, הוא לא דחה את פנייתו של דרעי – לא על הסף ולא מעבר לסף. הוא אמר שהחלטה בעניין, כפי שהובא בפניו, אינה במסגרת תפקידו וספק אם היא בסמכותו.
    אם דרעי יגיש מועמדות באופן פורמלי – ריבלין יהיה חייב להתייחס אליה.

  • הני  On ספטמבר 14, 2008 at 4:49 pm

    לא הבנתי אותך, מה אתה אומר, שבית המשפט, זה שאנו יודעים כיום רבות על הטעויות המחפירות שהוא עושה ועל הגזענות שיש בין כותליו בטיפול בתיקים שונים הוא זה שיקבע מי יתמודד ומי לא, וחס וחלילה לא הציבור?

    אתה קצת מבלבל אותי, מחד חשובה לך דעת הציבור בעניין, הסכימו או לא האמינו או לא, מאידך, אתה לא חושב שינתן להפקיד בידיו את הזכות לבחור את דרעי. והטיעון שלך הוא שזה נובע מכך שהם הולכים נהי אחר הרבי שלהם. באותה מידה אני יכול להגיד שאתה הולך נהי אחר רבך (אקצין או אבינרי או מי שזה לא יהיה🙂

    לדידי, כל עוד אני זוכר נכון, דמוקרטיה הינה שלטון העם ולא שלטון בית המשפט, ואנו אמורים להיות אמונים על כל המערכות, אבל כפי שנראה לי חלק מאיתנו מחליטים מי זכאי ליות רומי לפחות דמוקרטיה וחבל.

    מחר תתפרסם כתבה שלי בנושא אשמח לשלחול לך, הכותרת קלישאית מה: אם אריה ישאג מי לא ירא!

    יומטוב
    הני

  • דני בלוך  On ספטמבר 14, 2008 at 5:55 pm

    אכן דרעי לא ראוי בעיני לכהן בשום תפקיד ציבורי בשל העברות שבהן הורשע. לפי ההיגיון שלך ושל הני אין שום משמעות להרשעה סופית בעברות שוחד והפרת אמונים? אני לא תמיד מסכים עם פסיקות בתי המשפט אבל זה מה שיש לנו ואין שיטה טובה יותר. ואין סיבה לכופף את החוק לכבוד מועמד זה או אחר. אם החוק לא ישונה יוכל דרעי לרוץ בעוד חמש שנים וירושלים שהמתינה לו שלושת אלפים שנה תמתין עוד 5 שנים
    אני חסיד השיטה הדמוקרטית ומכבד את הכרעותיה גם אם אינן לטעמי. אך גם בשיטה הזאת יש ריסונים ובלמים וצריך להקפיד עליהם כדי למנוע מעבריינים מורשעים וממסיתים גזעניים להיבחר.
    והני – ההשוואה שלך לאדמורים אקצין או אבינרי כל כך אבסורדית שאינה ראויה לתגובה.
    בכל מקרה אשמח לקרוא את הרשימה שלך בעד דרעי.
    .

  • הני  On ספטמבר 14, 2008 at 6:27 pm

    שאינה ראויה לתגובה, נעזוב את העובדה שהרב עובדיה יוסף הוא גאון הדור, אתה מחלק ציונים (הייתי אומר קצת אגוצנטרי, אופס כבר אמרתי). מה יש בגלל שהם חושבים אחרת ומתלבשים אחרת הם לא שווים? מה ההתנזאות הזו? אני מעדיף לקרוא את סיפורי הבעל שם טוב על כל איש מדע המדינה…קצת צניעות לא תזיק לך, כמו גם קצת יחסיות תרבותי והבנה של האחר.

    האמן לי כשאני אומר שאתה ושכמותך אינכם יושבים בין עמכם, אתם מנותקים בדיוק כמו בית המשפט, שהוא שלוחה של אליטה מסוימת. בבסיס כל אלו עומדת העובדה הברורה הבאה: אחוזי התמיכה בבית המשפט התדרדרו על עך עד שהגיעו ל-50% לאחרונה…

    לגבי מה שכן ענית, עם כל הכבוד, השיטה אינה מקדשת הכול ויש לה סייגים, לא שמעתי אותך צועק כששחררו את נעמי בלומנטל ממאסר שהגיע לה יותר מדרעי, הדחת עדים שוחד ועוד…חשוב האם יש עוד משהו שעומד בבסיס עמדתך כלפי דרעי מלבד רדיפתך את הצדק לכול?

    מחר הרשימה תצא אדאג לקישורית כאן בתגובה.

    הני

  • איריס  On ספטמבר 14, 2008 at 6:58 pm

    http://www.notes.co.il/iris/47728.asp

    בעניין המשפט וחברה וצדק. לפני חמש עשרה שנה כתבתי מאמר על האפלייה באכיפה נגד דרעי.
    חבל שבית המשפט בישראל לא הסכים מזמן להעביר תחת שבט משפטו את טענות האפליה של המזרחים. היה חוסך הרבה זמן ועגמת נפש, והנה מגיעים לזה בסוף בדרך של מאבק די מכוער וכוחני שמבזה הן את המשפט והן את הפוליטיקה.

    היו בזמנו מחקרים די מדהימים בקשר לאפליה באכיפת המשפט הפלילי והאחוזים של מורשעים מזרחים וכן אורך מאסרים לפי מאפיין עדתי.
    חרף המאמרים והמחקרים, בית המשפט סרב בתוקף להכניס את הקטיגוריה הזו למניין האפליות המוכרות בדין כדי לשמר את מיתוס "כור ההיתוך" והנייטרליות.

    מה שקורה עכשיו הוא שבחור נבון ומלומד כמו הני חולק בכלל על הלגיטימיות של מערכת המשפט הישראלית ומבקש להכפיף את החוק לדעת הרחוב.

  • יוסי  On ספטמבר 14, 2008 at 7:39 pm

    שתי נקודות:

    1. פורסם בזמנו, שבמהלך החקירה שנוהלה נגד דרעי נחקרו כ- 3000 (שלושת אלפים) איש כדי להתחקות אחר מעשיו. כל מי שנתן לו אי פעם מתנה לברית או לבר מצוה של הבן שלו עבר חקירה.

    2. ביום שבו הורשע דרעי הופיע בטלוויזיה חיים צדוק המנוח, שכידוע לא ממש שייך למילייה של דרעי, ואמר שהוא מוטרד מכך שהפרקליטות הביאה יותר מדיי הוכחות לאשמתו של דרעי (צדוק לא אמר את הדברים הללו בהקשר לטענת רדיפה, אלא בהקשר לכך שאם נזקקים לכל כך הרבה הוכחות – מסתמא יש בעיה עם החוזק שלהן).

  • דני בלוך  On ספטמבר 14, 2008 at 10:57 pm

    הרב עובדיה יוסף גאון הדור? מי קבע? הוא פוליטיקאי קומבינטור מוצלח אבל גאון הדור?זקנתו מביישת את צעירותו. הוא פסק פסק חשוב בעניין השטחים והשלום ך פועל בדיוק בדרך ההפןכה.

  • יוסי  On ספטמבר 14, 2008 at 11:21 pm

    לא הייתי ממהר להדביק תואר ליצן הדור למי שבעקבות פסיקתו הוחל חוק השבות על יהודי אתיופיה, וכן למי שהתיר את כל העגונות של מלחמת יום הכיפורים.

  • הני  On ספטמבר 15, 2008 at 12:04 am

    אתה אוהב לדבר בהשתלחויות, אתה סגור ומסוגר בתפיסותיך והפחד שלך אוכל כל חלקה טובה. מה יש למה לומר מילים כאלו על אדם כה מוערך?

    האם לא ניתן לומר את אותם הדברים על בן-גוריון ופרישתו המבישה עם רפי? מה קרה, יש סוף סוף אלטרנטיבה לתפיסותיך ואתה חרד? לא יקרה כלום אם ישתנו דברים בחשיבה הישראלית, האמן לי.

    הייתי מציע לך לתת מבט נוסף במה שיוסי מציין כאן, אלו אמירות נוקבות כנגד מה שקורה בישראל 2008.

    אירים, אתחיל בהבהרה, הדרך בה את מנסה לצייר את "הרחוב" איננה מקובלת עלי כלל ועיקר. את מייחסת אותו לקבוצה מסוימת, והדבר נגוע בטיפל'ה התנשאות (ממש על סף הגזענות). אני, עם כל השכלתי, רואה בעצמי איש הרחוב ואני גאה בכך. עדיף לי להיות עם אנשים ישרים ברחוב או כל מקום אחר אולי גם "השוק" מאשר עם החונטה המושחתת שכיום שולטת בחוק בישראל.

    לגבי אי ההסכמה שלי עם הדרך בה את תופסת את שלטון החוק (וכבר טחנו את הנושא הזה) אני חולק על הלגיטימיות של מבית המשפט עקב הבורות של המערכת האטימות והטימטום שלה. אני חייב למדוד את הדברים בתוך קונטקס, החוק בתוך עמו יושב ומהרגע שהוא מאבד מהלגיטימיות שלו הוא אינו יותר חוק העם, אז רחוב או לא אני כן רוצה חד משמעית להכפיף את החוק לדעת העם. מה שנראה בעיני היום כאלטרנטיבה טובה הרבה יותר מאשר מה שמתרחש בישראל.

    הני

  • איריס  On ספטמבר 15, 2008 at 7:00 am

    אם היית קורא את מה שכתבתי, אולי לא היית אומר את זה. בית המשפט צריך היה ועדיין צריך להשתנות מהיסוד, בעיקר בתחום הגזענות.
    זה לא אומר ששלטון הרחוב עדיף. אפשרלקרוא לרחוב כל מיני שמות, אבל זה לא תחליף לשלטון חוק. אף אחד לא רוצה להישפט בידי ההמון גם אם זה המון מתוק וחם. גם עובדיה יוסף לא עושה משאל עם לפני שהוא פוסק הלכה, אין מצב כזה.
    מה שאתה מציע זה תוכניות ריאליטי עם מדד רייטינג אונליין. אבל אנחנו יודעים כבר שמישהו, ולא ההמונים, מנסח את השאלות שעליהם עונה ההמון. בסופו של דבר אנחנו במשטר של נציגות בפוליטיקה ובמשפט.

    אתך לאורך כל הדרך בצורך הדחוף לנער את הכנופיה הגזענית שכרגע יושבת בהיכלות.
    הדרך לעשות זאת היא להכניס לתוך המרחב הסטרילי שלהם את השאלות שהם מטאטאים באלגנטיות ולהציב מראה. בפרט, כאשר מאזן הכוחות לא לטובת הלקוחות שלך.

  • דני בלוך  On ספטמבר 15, 2008 at 7:57 am

    אמרתי על עובדיה שזקנותו מביישת את צעירותו. בהחלט היו לו הכרעות מרשימות, כפי שהיו לרבנו גורן בשעתו, אך הם בנקודה מסויימת הפכו להיות מובלים על ידי הרחוב במקום להנהיגו, כנאמר: ,פני הדור כפני הכלב".
    להני – לגביך נכונה האמרה כי רק כשיבוא המשיח יהיה כל משל דומה לנמשל. מה שייך בן גוריון לכאן? מעולם לא הייתי חבר או אוהד רפ"י.

%d בלוגרים אהבו את זה: