קדימה לעבודה? לא, תודה

בניגוד לרוב המושבות והמנדטים הבריטים בעזבם את הארץ לא הותירו לנו את שיטת הבחירות והממשל שלהם וחבל. רוב המדינות שירשו את השיטה הבריטית הצליחו לשמר מידה רבה של דמוקרטיה וממשלה מתפקדת. לעומת זאת רוב המדינות החדשות שניסו לאמץ שיטות אחרות, ובעיקר השיטה הנשיאותית, נכשלו.

 

עיקרה של השיטה הבריטית הוא משטר דו-מפלגתי הנשען על בחירות אזוריות-רוביות. מפלגה אחת שולטת ובוחרת את ראש הממשלה. כל עוד הוא נהנה מאימון מפלגתו והפרלמנט הוא בעל סמכויות אדירות, יותר מכל ראש רשות מבצעת בעולם הדמוקרטי. אבל, ברגע שנכשל ניתן להחליפו בנקל. כל עוד כוחו עמו הוא ממנה את השרים בהתחשבות, כמובן, עם מוקדי הכוח במפלגתו.

 

אנחנו נשארנו עם שיטת משפט בריטית אך עם שיטת בחירות שהובאה מכתריאליבקה ושיטת ממשל מחלם. מפא"י, מפלגת העבודה והליכוד החמיצו את ההזדמנות לשנות את השיטה לנוסח ממותן במקצת של השיטה הבריטית על פי המודל הגרמני או הסקנדינבי. במקום זאת נפלנו בפח הבחירה הישירה המשחיתה וחסרת השחר של רייכמן-נתניהו. אנו חייבים תודה לאריק שרון שביטלה במהירות האפשרית אף כי הביטול פגע לטווח קצר ביכולתו לתפקד בתוך הליכוד.

 

במציאות הקיימת ממשלה יציבה יכולה להתקיים רק עם היא מונהגת על-ידי נציג סיעה שלה לפחות שליש מהח"כים – 40 או יותר. מ-1996 אין לנו מצב כזה, למעט בימי ממשלת שרון הראשונה עד לוויכוח על ההתנתקות. הוויכוח הזה הוכיח כי אם אין למפלגה הראשית מצע אידיאולוגי משותף, דרך ברורה של קבלת החלטות ומשמעת כלפי ההחלטה שהתקבלה כדין אין כל ערך למספר הח"כים הגדול.

 

זהו הפרדוכס הגדול של השיטה הישראלית – הניגוד בין הצורך במפלגות גדולות לבין היכולת לקבל הכרעה אידיאולוגית ברורה. בנוסף, גם כאשר קיימת הסכמה בתחום רעיוני אחד – מדיני-ביטחוני, למשל, ואין הסכמה בנושאי כלכלה-חברה ושלטון החוק, יכולה מפלגה גדולה להתפלג ולהתפרק באמצע קדנציה.

 

לכן, גם אם עדיף משטר שביסודו שתי מפלגות גדולות הרי הדבר לא יועיל אם בכל אחת מן המפלגות לא יהיה מצע משותף ומקיף. כך, למשל, בשנים 1981- 1996 היו לנו שתי מפלגות גדולות עם מצע ברור וקו הפרדה אידיאולוגי בלתי משתמע לשתי פנים. לכן כל אחת משתי המפלגות קיבלה מספר מנדטים גבוה ואפשר לה להקים קואליציה עם מפלגות קרובות לה או ללכת לממשלת אחדות עם המפלגה הגדולה השנייה. לצערנו, בגלל שמעון פרס והתרגילים שלו נפגעה השלמות האידיאולוגית של מפלגת העבודה והחלו להיטשטש הגבולות בין שתי המפלגות הגדולות. ממשלת רבין של 1992 היתה האחרונה שהציגה קו אידיאי ברור המבוסס על כוחה של מפלגה אחת מובילה.

 

עכשיו מנסים לחדש את הסופרמרקט הרעיוני בהצעה להקים רשימה משותפת לעבודה ולקדימה. אף אחד עוד לא רשם את הפטנט על שמו אך כדאי לטפל ברעיון בעודו באיבו:

 

 

ראשית, מי שרוצה ללכת בדרך הזאת במפלגת העבודה חייב לנסח מצע רעיוני ברור ומקיף ודרכים לשמירת המחויבות כלפיו. במפלגת העבודה עצמה טרם הצליחו בכך.

שנית, אין מקום למערך פדרטיבי שהוא מקור לצרות, כמו ההקמה האומללה של "ישראל אחת" עם גשר של דוד לוי. המערך עם "מימד" הוא בעל אופי אחר וייחודי, אך פרט לכך אסור לחזור על הטעות ההיא.

שלישית, לא ברור עם איזה "קדימה" יתקשרו ומה יכול להיות החוט המקשר. בינתיים קדימה בירידה בסקרים אך היא תדרוש כיסאות על סמך כוחה הפרלמנטרי הנוכחי שהוא מוגזם לכל הדעות.

רביעית, מי יבחר ברשימה ובעיקר מי יקבע מי יעמוד בראשה? סקרים, כמו במפלגת המרכז של מרדכי, מרידור וליפקין-שחק? פריימריז בזיופים כמו במפלגת העבודה?

ולבסוף, ההיסטוריה מלמדת שאיחודים ומערכים מקבלים לרוב פחות קולות מאשר הליכה בנפרד. לפי הסקרים העבודה בראשות ברק וקדימה בראשות ציפי לבני יקבלו בנפרד יותר מנדטים מכפי שיש היום לקדימה ועבודה בכנסת ויהיה להן סיכוי טוב יותר להרכיב את הממשלה הבאה. ההליכה בנפרד גם תפתור טוב יותר מכל סקר מדגמי מי יהיה המועמד להרכבת הממשלה (זוכרים עדיין את ההחלטה האווילית של מפלגת המרכז להעדיף את איציק מרדכי על פני ליפקין-שחק או דן מרידור בגלל הסקרים?).

 

לכן, מפלגת העבודה צריכה להמשיך ללכת בנפרד, תוך חידוד המסר הרעיוני שלה. קדימה תחליט כרצונה. אם יהיו פניות על בסיס אינדיווידואלי או קבוצתי מצומצם לקראת הבחירות יהיה מקום לדון ולבחון כל פניה לגופה.

סגור לפרסום תגובות והשארת עקבות.

תגובות

  • גולדלבט משה  ביום אוגוסט 6, 2007 בשעה 9:46 am

    זו באמת ערובה לנצחון בבחירות -חידוד מסר רעיוני וערכי.
    אגב מהו המסר הרעיוני?-מחויבות חברתית בנוסח עמיר פרץ או בנוסח ברק?
    מה בדיוק ההבדלים בין קדימה למפלגת העבודה בנושאים המדיניים?
    האם בכלל יש מפלגה גדולה עם מסרים בישראל?
    כמובן כל המפלגות יפזלו לבוחרים של המפלגות האחרות ויטשטשו ככול הניתן הבדלים אם בכלל יש צורך בכך ונותר משהו לטשטש
    ההבדל בין מפלגת העבודה לקדימה הוא בכך שמפלגת העבודה הצליחה לרמות את הציבור ולגרום לו לחשוב בבחירות האחרונות שיש לה מסר לו היא מחוייבת. את התוצאות ראינו כולנו.
    קדימה לפחות לא התיימרה לטעון שיש לה מסרים וזה לזכותה

  • דב  ביום אוגוסט 6, 2007 בשעה 10:46 am

    רוב המושבות ושטחי המנדט הבריטים לשעבר אינן דמוקרטיות מתפקדות ויציבות בשיטת המשטר הבריטית. אם ניקח את אזורנו, למשל – ירדן, מצרים, סודן ועיראק אינן דמוקרטיות, קפריסין היא דמוקרטיה נשיאותית עם בחירות יחסיות.

    כמו כן, סמכויותיו של ראש הממשלה בשיטה הבריטית אינן "גדולות משל כל ראש רשות מבצעת", והן נופלות בהרבה מסמכויות נשיאים במשטרים נשיאותיים כמו בארה"ב.

  • הצועד בנעליו  ביום אוגוסט 6, 2007 בשעה 11:22 am

    בלי קדימה.
    אהוד "לערוף במושמטים" ברק?
    עמי "קק"ל" איילון?
    אני לא רואה הבדל גדול בין עמדות שהם מייצגים לבין עמדות בליכוד ובישראל ביתנו – ומה שמבדיל אותם (ועושה אותם קבילים בעיני "השמאל הציוני") הוא שיש להם דרגה צבאית יותר גבוהה משל ראשי המפלגות הנ"ל.
    וזו תמיד היתה אחת הבעיות של "השמאל הציוני" – זה שהעבודה היתה אמורה לייצג אותו, בשיטה הבריטית.

  • איריס  ביום אוגוסט 6, 2007 בשעה 12:36 pm

    אך האם אינך ידוע שאסור להגיד את זה, כי אולי השכנים ישמעו…

  • אבי  ביום אוגוסט 6, 2007 בשעה 2:32 pm

    מהי שיטת הבחירות הסקנדינבית?

  • דני בלוך  ביום אוגוסט 6, 2007 בשעה 3:54 pm

    1.ירדן, מצרים ועיראק לא היו מושבות. מצרים לא היתה מעולם תחת שלטון בריטי ישיר ועיראק וירדן קיבלו במהירות יחסית עצמאות, לפחות חלקית, בלי המסורת הבריטית.
    2. קפריסין היא מקרה מיוחד בגלל הסכסוך היווני-קפריסאי.
    לראש ממשלת בריטניה יש סמכויות עצומות בכפוף פורמלית למלכה. הוא רשאי למנות ולפטר שרים בלי צורך בשום אישור והוא רשאי לפזר את הפרלמנט ולהכריז על בחירות חדשות על דעת עצמו.
    2. השיטה הסקנדינבית היא של בחירות מעורבות אזוריות-יחסיות כאשר בכל אזור נבחרים 3-5 צירים כאשר החלוקה הפנימית באזור היא בשיטה יחסית, זאת בשונה מהשיטה הגרמנית בה מחצית הפרלמנט נבחר בבחירה אישית-אזורית ומחצית בשיטה יחסית עם אחוז חסימה של 5%.

  • דוד  ביום אוגוסט 6, 2007 בשעה 6:05 pm

    לדני,

    הן מפלגת העבודה והן קדימה הן, נכון להיום, סופרמרקט רעיוני. מבחינה רעיונית, אין הבדל מהותי בין מפלגת העבודה לבין קדימה, למעט כל מיני מחנות קטנים יחסית, כמו זה של ח"כ שלי יחימוביץ או זה של ח"כ עמי איילון. ברמה הבסיסית, מפלגת העבודה ניצבת מימינה של קדימה, הן במישור המדיני – ע"ע התבטאויותיו האחרונות של ברק בנושא הפלשתיני – והן במישור הכלכלי – ע"ע הסכמת רוב אנשי מפלגת העבודה לתביעה המטורפת להגדלת תקציב הביטחון במיליארדי שקלים.

    במובן הזה, אם קדימה ומפלגת העבודה תתאחדנה, הסופרמרקט הרעיוני רק יגדל. במובן הבסיסי ביותר, אין הבדל משמעותי בין פואד בן-אליעזר ואהוד ברק לבין צחי הנגבי וחיים רמון. הסיכוי של השמאל הסוציאל-דמוקרטי לשרוד טמון בהחלטה לשקם את עצמו בנפרד ממפלגת העבודה ולהחיות את מרצ הן כמפלגת שמאל סוציאל-דמוקרטית והן כמפלגה ליברלית החורטת על דגלה את הפרדת הדת מהמדינה, שוויון הזכויות לגייז, הרחבת האוטונומיה של השלטון המקומי ועוד.

    סביר מאוד שבבחירות הבאות יתייצב מול הליכוד סופרמרקט רעיוני בדמות מיזוג של העבודה וקדימה. וגם אז ינסו לשכנע אותנו שצריך לעשות הכל על מנת לחסום את נתניהו, כפי שאני שוכנעתי לא פעם בעבר כשמחלתי על כל טעות שעשה עמיר פרץ.

    השאלה החשובה יותר היא איך מקימים מחדש את השמאל הישראלי כך שיימנה לפחות 10 מנדטים בבחירות הקרבות. מיזוג העבודה וקדימה הוא כורח המציאות, בעיקר משום הזהות המוחלטת ביניהן.

  • דני בלוך  ביום אוגוסט 6, 2007 בשעה 6:42 pm

    לא הצעתי איחוד בין העבודה ומר"צ כי אני סבור שבצד שמאל של המפה צריכה להיות מפלגה סוציאל-דימוקרטית, לוחמת על זכויות אדם, מיעוטים ומהווה גם בית לציבור הערבי שאינו מוכן להצביע בעד מפלגת העבודה או קדימה אך גם אינו רוצה להגיע לחד"ש, בל"ד וכו.
    אינני יודע מדוע ירדה מר"צ מ-12 מנדטים ל-10 ואח"כ ל-6 או 5. אך נדמה לי שאחת הסיבות היא שמר"צ התאבנה במימסד, היא אינה פתוחה לקלוט כוחות חדשים ועדיין יש בה השפעת יתר לקיבוץ הארצי, וזאת מבלי לפגוע באישיותם המצויינת של הח"כים מן הקיבוץ. כדי להגיע ל-10-12 מנדטים חייבת מר"צ להעמיד בראשה מנהיג לוחם חברתי כרן כהן או זהבה גלאון ולכלול ב – 10 המקומות הראשונים ייצוג ללובי החברתי, ללוחמים לזכויות האזרח, נציג ערבי בולט מהדור הצעיר וכדומה. לגבש מצע לוחם-רדיקלי בנושאים הללו בנוסף לקו המדיני הברור ולפנות לקהלים צעירים שאינם פעילים ואף אינם מצביעים בדרך כלל.